Η έννοια της πρόκλησης στην θεραπευτική διαδικασία
2 Οκτωβρίου, 2023 2023-10-05 12:59Η έννοια της πρόκλησης στην θεραπευτική διαδικασία
Στην καθημερινή χρήση, η λέξη «πρόκληση» μπορεί να φέρει επιθετικούς, ακόμη και αρνητικούς υπαινιγμούς: καλεί εικόνες επιχειρηματολογίας, διαφωνίας, ακόμη και μάχης. Στο θεραπευτικό πλαίσιο, ωστόσο, η πρόκληση περιλαμβάνει ένα φάσμα απαντήσεων, από σκληρή, προκλητική αντιπαράθεση έως τρυφερή, συμπονετική, υποβλητική πρόκληση, όπως ένα σιωπηλό, στοργικό βλέμμα. Η L. Finlay (2016) στο βιβλίο της με τίτλο «Relational Integrative Psychotherapy» εξετάζει τέσσερα γενικά στυλ πρόκλησης στη θεραπευτική σχέση συνοδευόμενα από ποικίλα παραδείγματα: ισχυρή αντιπαράθεση, αναλυτική- στρατηγική, ήπια ενσυναισθητική και σιωπηρή. Όπως αναφέρει η συγγραφέας, η πρωταρχική εστίαση βρίσκεται στις προσεγγίσεις Gestalt , αν και αγγίζονται επίσης από τις γνωσιακές και σχεσιακές ψυχαναλυτικές προσεγγίσεις. Τέλος, στην τελευταία ενότητα, εξετάζονται τα συστατικά αυτά που καθιστούν την αποτελεσματική πρόκληση μέσα σε ένα σχεσιακό πλαίσιο.
Όσον αφορά το πρώτο είδος πρόκλησης, η ισχυρή συγκρουσιακή, η οποία αποτελεί το πιο δυνατό ύφος πρόκλησης, έχει σχεδιαστεί για να τραβήξει την προσοχή, να προκαλέσει και να εδραιώσει την ένταση, να εκφράσει ανοιχτή διαφωνία ή να θέσει ένα σταθερό όριο και χρησιμοποιείται όταν μια δυσλειτουργική ή αυτοκαταστροφική συμπεριφορά απαιτεί άμεση αντιπαράθεση. Ωστόσο, αυτή η αντιπαράθεση εξακολουθεί να τείνει να συμβαίνει με έναν ενσυναισθητικό, συμπονετικό τρόπο που δίνει στον πελάτη αρκετό χώρο για να κάνει τις δικές του επιλογές. Για παράδειγμα αυτή η μορφή πρόκλησης θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στη περίπτωση που ο θεραπευτής αντιλαμβάνεται μια προσπάθεια αποφυγής από τον θεραπευόμενο. Με βάση το έργο του Masterson, μάλιστα, για τις διαταραχές προσωπικότητας, ο γκεσταλτιστής Yontef (1988) μιλάει για χρήση διαφορετικών μορφών πρόκλησης.
Η δεύτερη μορφή πρόκλησης είναι η αναλυτική-στρατηγική πρόκληση η οποία συμβαίνει όταν οι θεραπευτές (1) εργάζονται πιο γνωστικά (σε επίπεδο ενηλίκων σε όρους TA), (2) δίνουν ειλικρινή ανατροφοδότηση και (3) καλούν τον πελάτη να αναλάβει την ευθύνη για τις επιλογές ζωής. Οι προκλήσεις μπορούν να προσφερθούν χρήσιμα μέσω ανατροφοδότησης, με έμφαση σε συμπεριφορές με δυνατότητα παρατήρησης (όπως ένα χτύπημα ποδιού ή το ασύμβατο χαμόγελο) και στο πώς μας κάνει να αισθανόμαστε η συμπεριφορά του πελάτη. Οι προκλήσεις αυτές είναι συνήθως πιο γόνιμες από εκείνες που γίνονται βάσει ερμηνειών και παραδοχών σχετικά με τις εσωτερικές προκλήσεις, επειδή είναι λιγότερο ανοικτές σε διαφωνίες. Για έναν πελάτη που καλείται να αναλάβει την ευθύνη για τις επιλογές του για παράδειγμα, θα μπορούσαμε να πούμε, “Βρίσκεστε σε ένα σημαντικό σημείο επιλογής. Θέλετε να συνεχίσετε να αποφεύγετε και να κρύβεστε ή να κάνετε κάτι διαφορετικό;». Τέτοιες αναλυτικές στρατηγικές πρόκλησης μπορούν να ανοίξουν μια εξερεύνηση του πώς αισθάνεται ο πελάτης, σκέφτεται και συμπεριφέρεται.
Η ήπια-ενσυναισθητική πρόκληση αφορά μια πιο αναδυόμενη διαδικασία. Προκύπτει από έναν υποβλητικό τρόπο επιρροής όπου ο θεραπευτής προσπαθεί να επιφέρει μια αίσθηση επίγνωσης, ίσως τόσο στον πελάτη όσο και στον ίδιο. Ένα παράδειγμα είναι το εξής: Πελάτης: «Πάντα ήμουν μια αποτυχία» θεραπευτής: «Πάντα;» ή η φράση «Πείτε περισσότερα για αυτό» που ωθεί τον πελάτη να διερευνήσει τα θέματα περαιτέρω. Ο στόχος μιας τέτοιας πρόκλησης είναι συχνά οι αυτοκαταστροφικές εκφράσεις συναισθήματος ενός πελάτη και οι αυτο-περιοριστικές εσωτερικές απαντήσεις. Ως απάντηση σε έναν πελάτη που ευνουχίζει άγρια τον εαυτό του, ένας θεραπευτής θα μπορούσε να πει, “Είστε πραγματικά σκληρός με τον εαυτό σας”. Όπως και με άλλες μορφές πρόκλησης, ο στόχος είναι να μη ντροπιάζουν τον πελάτη ούτε να τον βάζουν σε άμυνα. Τέλος, οι σιωπηρές προκλήσεις υπάρχουν παντού στη θεραπευτική συνάντηση. Το να κάθεσαι απλώς στην αίθουσα θεραπείας είναι μια πρόκληση για κάποιους. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα με νέους θεραπευόμενους που, φοβούμενοι το άγνωστο, δυσκολεύονται ακόμη και να έρθουν στη θεραπεία, ενώ μπορούν επίσης να το βρουν δύσκολο να είναι εν παρουσία ενός υποστηρικτικού, συμπονετικού θεραπευτή: η πιθανή ιαματική ιδιότητα της θεραπευτικής σχέσης μπορεί από μόνη της να είναι ενοχλητική.
Είναι σημαντικό οι προκλήσεις να εκδοθούν προς το συμφέρον του πελάτη, αντί να παρακινούνται από τα συναισθήματα απογοήτευσης, ανυπομονησίας ή εκνευρισμού του θεραπευτή και να εμπλακούν με ενσυναίσθηση και συμπόνια. Οι θεραπευόμενοι πρέπει να γνωρίζουν ότι οι προκλήσεις του θεραπευτή πηγάζουν από το ενδιαφέρον φροντίδας για εκείνους. Παράλληλα, η Finlay εξηγεί ότι στόχος των θεραπευτών είναι να χρησιμοποιήσουν ένα αναλογικό ποσό – ένα βέλτιστο επίπεδο – πρόκλησης. Η ιδανική περίπτωση αφορά την ισορροπία ίσως μέσω μιας ανατροφοδότησης ή αντιπαράθεσης, μαζί με μια μη επικριτική συμπόνια που έχει σχεδιαστεί για να αναπτύξει επίγνωση και θάρρος. Στη συνέχεια, τίθεται η σκέψη ότι μπορεί να βοηθήσει να ζητήσουν οι θεραπευτές άδεια για αμφισβήτηση (“Θα ήθελα να σας προσφέρω μια πρόκληση. Είστε εντάξει με αυτό;”). Είναι χρήσιμο, μάλιστα, να ενθαρρυνθεί η αυτο-πρόκληση. Δεδομένου ότι στόχος είναι να διευκολυνθεί η αυτογνωσία και να αναληφθεί η ευθύνη για τις επιλογές, είναι λογικό να γίνει ένας τέτοιος χειρισμός ώστε να δίνεται η ευκαιρία στον θεραπευόμενο να σκεφτεί μέσα από καταστάσεις για τον εαυτό του. Μπορεί, επίσης να βοηθήσει η πρόκληση αχρησιμοποίητων δυνάμεων και όχι αδυναμιών, εφόσον αυτή χρειάζεται για να αποφευχθεί η υποβολή πάρα πολλών απαιτήσεων στα άτομα, αλλά και η πρόκληση που εκδίδεται με κοινό απαλό χιούμορ και ευαισθησία μπορεί να είναι αρκετά δυναμική. Τέλος, είναι δίκαιο οι ίδιοι οι θεραπευτές να παραμείνουν ανοικτοί στο να προκαλούνται ως θεραπευτές από τους πελάτες, τους συναδέλφους ή ακόμη και από τον εσωτερικό εαυτό τους.
Φαίνεται λοιπόν, ότι τα διάφορα στυλ στα οποία μπορεί να διεξαχθεί η θεραπευτική πρόκληση μπορούν να βοηθήσουν στην αποκάλυψη ασυνεπειών και τυφλών σημείων που κρατούν τους πελάτες κολλημένους σε αυτο-περιοριστικούς, αυτοκαταστροφικούς τρόπους ύπαρξης. Όποια και αν είναι η μορφή, η πρόκληση παραμένει ένα απαραίτητο και πάντα παρόν συστατικό της θεραπευτικής διαδικασίας. Άλλωστε, σύμφωνα με τη συγγραφέα, η τέχνη της σχεσιακής ολοκληρωμένης θεραπείας είναι να βρούμε αυτή τη δύσκολη ισορροπία μεταξύ πρόκλησης και υποστήριξης – μια ισορροπία που προσαρμόζουμε για κάθε άτομο. Για το τέλος, θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε την μεταφορά του γκεσταλτιστή Philippson :
«Μπροστά σε μια κλειστή πόρτα, μπορείτε να περιμένετε, να χτυπήσετε ή να την σπρώξετε. Η απόφαση για πρόκληση εξαρτάται από το πόση (προσωπική και εξωτερική) υποστήριξη έχουν τόσο ο πελάτης όσο και ο θεραπευτής. Συνιστάται να περιμένετε αν ο πελάτης είναι τρομοκρατημένος και να χτυπήσετε για να ελέγξετε πώς τα πάει. Το άνοιγμα της πόρτας είναι καλύτερο όταν η πρόκληση θα ήταν πολύ καταστροφική αν ο θεραπευτής περίμενε, υπό την προϋπόθεση ότι αυτός δεν θα ενεργούσε από θυμό».
Μαρία Καμπούρη
Απόφοιτος Τμήματος Ψυχολογίας ΕΚΠΑ
Πηγή: Finlay L., (2016) «Relational Integrative Psychotherapy» .